jans

Alla inlägg den 18 februari 2024

Av Jan Sandström - Söndag 18 feb 08:39

Söndag den 18/2


Efter en småjobbig gårdag så skiner solen även idag.


Jo det blev lite jobbigt med snöskottning och städning efter rallyfesten.

Men det var skönt ute och jag tror att bilen tinat fram igen, fast jag sopade av den dryga dm. snö som låg på den och så körde jag snöslungan och snöslungan och snöslungan.

Vi har ju Barnbarnet Emil här och han är otrolig på att hoppa i snön så mina fina snökanter är ett minne blott men det gula i snön har jag försökt slänga ut på djupare snötäcke.

Under luftvärmepumpen har det blivit mycket is så jag fick hacka och så hälla på varmvatten då elsladden blivit infrusen och den vill jag inte ska gå sönder.


Uppstekt palt till lunch och det är det bästa med att ha haft fest, all restmat så man får smaska i sig.

Lite eller nästan ingen tid att sitta vid datorn och till middag blev det stuvade makaroner och falukorv, Emils önskemål.


Det blev senare på kvällen melodifestivalen och även den Emils val, i alla fall bättre än nått humorprogram som var humorlöst.

De skulle härma varandra och tramsa på.


Emil gick isäng efter festivalen och det gjorde även jag.

Har sovit gott i natt och ända till sju med avbrott för att gå upp och kissa samtidigt som Inger.


Duscha och varmvattnet fick vi tillbaks efter att sonen Peter, Emils far tagit allt. Vi har ju bara en beredare på 55 liter och den räcker då till vi gamlingar.

Men när vi renoverar ska vi sätta in en lite större.


I alla fall ska vi in till stan (Umeå) idag och jag måste kolla var de kör rally så jag kanske kan undvika vissa vägar.

Men Emil ska hem, jag ska köpa lite lack, båt eller golvlack som är hållbar.

Inger ska på någon träff och då åker jag över till Anders med hans ryggsäck som blev kvar här tidigare.


Efter allt i stan åker vi tillbaks hit till stugan.

Men det var kallt i morse med -20°, nu bara -19.1° utanför fönstret mot norr, i Vindeln -16° och väderstationen har jag ingen kontakt med när jag sitter här i soffan.

Men den visar mycket varmare där uppe i solen.


Morgonbilderna med ekorre ser ut så här och vi har då två korrar för en här och en lyfte på locket till nätterna.

 


Den här kameran visar ibland konstiga färger men det är mycket snö på träden.

       


Skönt när solen börjar lysa in fast man ser ju allt damm m.m

 


Röd domherre och ekorre. Den andra kan vara en talltita men ser inte riktigt här på bilden.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards