jans

Alla inlägg den 20 februari 2024

Av Jan Sandström - Tisdag 20 feb 08:41

Tisdag den 20/2


Idag har vår vän Ulf (som är Ingers barndomskompis man) födelsedag.

Alltså blivit ett år äldre och det är inte alla förunnat att bli det.


Så då säger vi 

 

till dig här ifrån vindeln.


Men igår blev det lite problem för oss.

Vi skulle ju från stugan hit till lägenheten i Vindeln då Inger hade en träff med Vindelnbor nere vid älven.

Packade ihop och bar ut till bilen och så skulle jag starta den, inte- gick det, lika död som när jag fick problem tidigare då vi hade -35°

Fast lite liv fanns för det var bara startmotorn som inte gick igång.

Inger bar in lite grejor som inte fick frysa och jag kollade i motorrummet, det fanns snö längst ned.

Förmodligen efter att jag kört till Anders och vägen över ängen var igendrevad så de tog i under.

Provade och testade och till slut så släppte jag igen motorhuven och när jag då provade så startade den.

Det hela påminner mig om min Galaxy jag hade som ibland vägrade starta och ibland bara dog när man körde fast då dog allt.

Nu funkar allt utom startmotorn men då var det ett huvudrelä som fick bytas, när den dog under körning så slog jag bara till i säkringdosan som satt vid mitt vänstra knä.


Vet inte om det var den eller en senare bil som inte ville starta då jag kört men barn och fru hade inga problem, då fick man dra upp ratten så gick det fint, jag var den enda som hade den nedskjuten.


I alla fall kom vi iväg till Vindeln då Inger kom på att hennes mobil låg kvar på köksbordet, i stugan.

Så vi fick en resa till på 4 mil fram och åter och en liten pratstund.


Äntligen tillbaks här så blev det sen lunch och så gick Inger iväg, jag gjorde kaffe och satt här vid datorn.

Senare kom hon hem igen och ännu senare blev det middag, det vanliga. Rester, en halv parisare, en grillkorv, lite stuvade makaroner och sallad.

Det åt vi till två avsnitt av Frostbiten.


Inger gick tillbaks till symaskinen och jag till min dator där jag flyttade filer och hade min TV på med klipp från Youtube.


Till slut blev det äntligen tid att gå isäng och efter en liten stund med ljudboken så har jag sovit gott hela natten.

Steg upp och kissade halv sju men gick isäng igen.


Nu sitter jag ju här och svamlar på som vanligt och idag har Inger nån träff ute på byn.

Hon klarar sig inte utan att träffa en massa folk och prata, jag tycker det är skönt här och har min kontakt via nätet så vi är väl båda nöjda att ha det så här.

Men jag skulle må gott att vara i stugan med granarna och   som grannar fast jag saknar Gunnar,

 

en katt skulle vara trevligt och mysigt och saknaden är störst när jag går isäng eller när han ville att jag skulle gå och se på TV.


Det är då varmare idag och det kan bli lite sol, men det är bara lugnet före stormen för sedan ska vi få snö, snö och mer snö.
Det här är från yr.no och gäller Vindeln

 

Fast på fredag kan det ju bli regn.


-5,2° i stugan, mot norr och här i Vindeln -4.5°

Det ser då inte ut att blåsa, vad jag ser utanför kontorsfönstret.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

     


Ekorrarna, 2 st. hann springa iväg.

    

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards