jans

Alla inlägg den 9 februari 2024

Av Jan Sandström - Fredag 9 feb 09:29

Fredag den 9/2


Igår blev en dag som andra förutom att jag dras med värk i händer och knän.

Men lite pyssel här och där blev det ändå och på Island sprutade lavan.
 

Upprepar adressen till kamerasidan är om du inte kan läsa på bilden

https://www.ruv.is/frettir/innlent/2023-12-18-bein-streymi-fra-gosstodvum-399932

 

Fil till lunch och senare kaffe och kaka.

Inger tog itu med att städa det vi ibland kallar matkällaren men är klädkammaren eller "walk-in closet" som det så fint kallas.

Klädkammare är nog mer rätt eller förråd som vi har det till, våra kläder ryms i garderoberna i sovrummet.

 i vårt lilla krypin så har vi hyllor och krokar och en massa förvaring av mycket. Dammsugaren och en del av mina verktyg samt lager av det vi har.


Men det blev middag och fisk, jag vet inte om det var vithaj eller vitlax eller, nånting på vit var det men den var god och inte så dyr på ICA. Huvudsaken är att det inte var vitval fast så små valar finns inte som de där filéerna var.

Till det såg vi Frostbiten och nu är det bara avsnitt 16 kvar och en massa säsonger till men de har inte SVT ännu.

Efter frosten så blev det Shetland och början på en ny säsong men nu är inte Perez med.

Men vi gick tillbaks och kollade första avsnittet och vad unga de var för tio år sedan.

Själv är jag lika ung idag som för tio år sedan.  

Jag startade om vulkanen på Island som finns på Youtube innan det var dags för sängen.


En stund med boken och så småningom sov jag och har sovit gott.

Steg upp runt halv åtta och har hunnit läsa VK och prata med barnen om nätverken jag har.

Ska så småningom slå ihop dem i något som kallas VPN men det får nog barnen ta hand om.

Skulle bli enklare att komma åt utrustningen här från stugan och stugans härifrån.


OM det nu funkar vete, men det ska fungera säger de mer datorkunniga avingarna.

På Island har vulkanen lagt sig men het lava finns det gott om för ganska mycket rann ut och över vägar.

Blå Lagunen är stängd då vägen dit rann det lava över.

Men i kamerorna så ser jag att det kör fordon och maskiner i dimma eller om det är rök, kanske snöväder.

Det klarnar väl när det väl blir morgon där för Island ligger lite efter oss här men det håller på att gry och landskapet är liksom blått på en del bilder.


-13.2° i stugan och -11,5° här i Vindeln.

Morgonbilderna ser ut så här.

       


Från stugan brukar jag ibland fota ut genom toafönstret men här i Vindeln blir det inget, jag saknar klart glas i fönstret även här.

 


Från sovrumsfönstret och

 


rumsfönstren ser det ut så här.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards