jans

Alla inlägg den 8 februari 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 8 feb 08:46

Torsdag den 8/2


I morse vid 6-tiden small det på Island då vulkanen vaknade igen.
 

Adressen till kamerasidan är om du inte kan läsa på bilden

https://www.ruv.is/frettir/innlent/2023-12-18-bein-streymi-fra-gosstodvum-399932


Men igår då och här hemma.
Jo vi åkte mot stan och svängde upp till stugan där vi hämtade några saker och så handskottade vi plogkanten så att det gick lättare att backa ut.


In till Umeå och där lämnade jag Inger hos tandläkaren, själv skippade jag bort att åka till Classe för ett litet USB-minne.

Jag åkte istället till Carstedts Bil AB uppe på Ersboda för att fråga om en slang till spolaren till vindrutan, den hade gått av vid gångjärnet på motorhuven.

"Min" mekaniker Stefan var på kurs men jag fick hjälp, snabbt kilade han (ersättaren) iväg och kom med en skarv efter att jag berättat om mitt problem.
Ut i kylan till bilen och så fixade han till mitt problem och sa Varsågod, eller han tog i alla fall inte betalt för att hjälpa mig.
Det är kanske sånt här man får efter att ha varit kund i runt 20 år hos dem och är en välkänd person.


Jag gick in och lånade toaletten och kikade lite på nya bilar innan jag gick ned och skulle kolla på begagnade fordon.

Där nere var det full rulle och massor av folk som käkade pizza och hamburgare bland alla transportbilar.

Jag gick ju med reflexväst och smälte fort in bland alla, nej jag tog inte för mig av maten.

Däremot letade jag upp en försäljare och vi pratade lite, det var ju nån visningsdag för transportsektorn så alla personbilar stod utomhus.
Så det blev ingen ny bil igår.

Jag åkte över till OKQ8 och tankade fullt innan det blev Biltema där jag köpte spolarvätska, 10 L konsentrerad och en liten 5 liters färdigblandad som jag fyllde i bilen innan jag åkte iväg till tandläkaren vid Dragonens hälsocentral och så satt jag med ljudboken i lurarna och väntade på Inger.


Hon kom ut och vi åkte mot Vännäsby till svägerskan, där plockade jag bort krokar och spikar på väggarna, skruvade ned ett hörnskåp och pysslade på lite, vi fick en lätt lunch innan vi åkte till nya lägenheten i Vännäs.

Där skruvade jag upp hörnskåpet och hade tur, det var gipsväggar åt båda hållen och då skåpet satt skruvat i bakkant i hörnet så fanns det en träregel där så jag behövde inte borra i betong, fast jag fick ju inte testa min nya maskin.

Men kikade lite ute på balkongen där jag ska få upp en lampa i "taket" och det finns en ingjuten nippel som jag kan använda.

Hade med mig några bultar och en passade gängorna på så nu ska jag vid tillfälle svetsa en anordning som heter Långe Jan men min blir lite annorlunda och troligen stadigare då bulten är 16 mm i diameter.

   


Lite annat pyssel med betoning på LITE för jag gjorde inte så mycket mer men tjejerna donade på och plockade undan saker vi tagit med i två bilar.

Inger ordnade middag och det blev lax i ugnen, jo jag plockade ju bort en helgalen barn/pensionärsspärr på ungsluckan.

Så jäkla jobbig den var men satt bara med en liten skruv så nu går det då att öppna ungnen även med dåliga fingrar.


Vid sex åkte vi hemåt igen och körde en annan väg, E12 mot Lycksele men svängde av vid Tvärålund och upp till Västomån till Vindeln.

Vet inte om jag kört den vägen tidigare och i så fall måste det ha varit evigheter sedan men faktiskt kortare och snabbare men lite osäker ute i skog och mark i mörker vintertid.


Hör hemma blev det kaffe och jag satte mig i soffan och såg lite på TV innan Inger kom och vi såg på Frostbiten.

Det blev faktiskt tre avsnitt som vi avverkade innan jag kollade datorn och så sängen vid ½12.


Har sovit gott även om jag hade värk igår men jag går på Alvedon och klarar mig, kanske.

Vaknade fyra men somnade om till närmare halv åtta då det blev morgon.

Startade datorn och tog fram Islandskamerorna som jag haft på hela tiden då datorn är igång i väntan på utbrottet de förväntat sig och nu i morse bröt ut.

Det sprutar bra mycket lava och mäktigt att se i mörker där det lyser vitt, gult, orange och rött.
Nu ser det ut som att sprickan utvidgar sig och blir längre.

Så idag blir det inte mycket gjort mer än sitta här och titta fast jag kan ju fortsätta se på grejor vi ska ha till stugrenoveringen.


-13.0° i stugan men här bara -11,2° och jag skulle vilja ha en vimpel uppe i flaggstången här ute.

 

 

Morgonbilderna ser ut så här och det blåser en svag sydvästvind ser det ut som på vimpeln vi ser från köksfönstret.

 

       

 

Flaggstången finns där bland grenarna i rönnen utanför mitt kontorsfönster.

 

 

Eljest har vi vindmätarna på ICA, flaggorna.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards