jans

Alla inlägg den 28 februari 2024

Av Jan Sandström - Onsdag 28 feb 08:14

Onsdag den 28/2

Alla vet väl vilken månad som innehåller 28 dagar?


Igår skulle jag gå en promenad i fint väder, solen sken men det blåste lite.

Inger gick iväg till församlingsgården för att lämna en kasse med palt hon gjort.

 


Katten vi lånat var verkligen på humör att vilja gå ut för hon svansade runt mina fötter, Inger var då redan ute.

Men jag plockade ihop det jag skulle ha och så in i köket där jag slängde ut lite kattgodis på golvet och så snabbt ut genom dörren och låste efter mig.

Väl ute kom jag på att jag missade benvärmarna men dem kunde jag klara mig utan, värre var broddarna men jag gick iväg Brånsvägen, den jag fotar från kontoret och det gick bra om jag höll mig lite på sidan. Där var det inte så halt men det blev värre så jag vek av och gick 

 

Ordenshusvägen ned till Storvägen = 363:an och så upp mot Systembolaget
Men då passerade jag Församlingsgården där Inger var så i ett infall gick jag in och där satt en massa tanter oc stickade runt ett stort bord. Jag fick då en hastig titt hur det såg ut där inne innan jag travade vidare hem igen.


Här hemma såg jag inte till Lycka (katten) men hittade henne under vårt överkast där hon låg och sov.

Jag gjorde eftermiddagskaffe och en smörgås, satte mig i rummet och läste en stund i boken men höll på att somna så det blev soffan en stund.

Men det blev en lång stund och sov gjorde jag inte utan låg och kollade i mobilen och hade ljudboken i lurarna.

Det blev lite tid vid datorn där jag tog fram stugritningen

 

där jag lagt in en planerad väremeförflyttare men hur den slutligen blir beror helt på hur det är uppe på vinden.

Men varmare luft ska tas från nära kaminen i rummet och gå ut i sovrum och kontor/gästrum.

Då skulle det inte göra något om man stängde dörren under natten vilket gäster kan vilja göra.


Inger kom hem och till slut kunde/fick jag steka upp några gamla paltar från dagen innan och till det såg vi två avsnitt av Frostbiten.

Men vi är förvånade att när man bor så där ensamt och eländigt ute i vildmarken så är de dåliga på att planera och förutse saker.

Åtminstone borde man väl ha lite mediciner med sig som säkerhet, inte behöva flyga in för 1000$ för att gå Alvedon.


Efter det gick Inger till brödbak och jag startade en film jag börjat på tidigare, men det blev mycket spolande och hoppande tills den blev slut och jag kunde gå isäng.

Vi hade ju tidigare spolat upp vatten i karaff, vattenkokare och några flaskor då Vindeln gått ut och bett alla vara hushållssamma med vatten under kväll och natt då det gjorde ett större arbete på ledningarna och vi inne i Vindeln hade begränsad tillgång medan byar norr om oss blev utan.


Anders var ute på skidor och körde slut på Atho, tydligen blev det nästan 2 mil för dem.

 



Men det gick bra med vattnet här och jag kom isäng med katt och en stund med ljudboken så sov jag gott förutom då Lycka kommit och velat gosa uppe på kudden där jag hade mitt huvud.


Vaknade först lite drygt 7 då jag steg upp.

Vi har vatten idag och inte ens grumligt som de varnat för.

Idag har jag inga idéer om vad jag ska syssla med men det blir väl det vanliga. Inte så mycket.


BORDE ringa byggfirman och grävaren men...


Ser att nu väntar Island på utbrott igen, kanske inom de närmaste timmarna och nu är klockan snart 9.

 


Jag vet inte om kameran nedan fungerar.
Tydligen INTE då man bara får halva bilden men ska försöka ändra.


NU ska den vara i rätt storlek och du kan själv ha den på dator med länken https://youtu.be/VIs83vmfZCk


Men här i Vindeln har vi det lugnt.

Mulet och -0,4° och i stugan -1,4° och lite blåst, kanske kommer det över nollstrecket även idag.


Morgonbilderna ser ut så här.
       


Tydligen förväntar man sig halka och det var småhalt igår när jag var ute.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards